L’Experiència de l’Institut Aigua Viva

Per ensenyar història, com segurament altres matèries, cal una dosi d’entusiasme per engrescar els alumnes, ja que sovint consideren els continguts massa llunyans a la seva realitat diària. És cert que amb l’ús d’internet els alumnes poden accedir fàcilment als coneixements de les diferents etapes històriques i, amb freqüència, poden considerar innecessari aprendre dades i dades de segles llunyans o propers.

La clau d’ensenyar aquesta matèria rau a introduir els alumnes en aspectes més metodològics de la matèria, com ara el treball d’arxius, la crítica documental o la visual, la recerca històrica mitjançant entrevistes, les sortides guiades… L’objectiu és aconseguir que els alumnes comprovin que si aprenen a analitzar un fet, període, conflicte, etc., aquest coneixement el podran aplicar d’ara en endavant a d’altres contextos i èpoques. I, ara sí, podran decidir com interpreten la informació que troben a la xarxa, als llibres o als mitjans de comunicació. Sovint, però, l’amplitud dels currículums o la mateixa dinàmica del curs fa que no sempre a tots els apartats de les unitats hi hagi prou espai per tractar aquests aspectes més metodològics.

La participació en el projecte Els nostres mestres, el tèxtil a Mollet ha permès posar en pràctica els aspectes metodològics que he esmentat abans i treballar-los d’una manera interdisciplinària. Mitjançant la preparació, la realització i la gravació de les entrevistes als Mestres- avis/àvies- els alumnes han estat en contacte directe amb la història de la seva localitat. Les diferents activitats fetes durant el projecte han permès utilitzar recursos externs al centre educatiu que han engrescat els alumnes i els han implicat activament en aspectes més metodològics.

Tot va començar a l’octubre, per anar fent boca, amb la visita a l’exposició El tèxtil a Mollet, que van fer tots els grups de 4t d’ESO. Els alumnes van assistir a una conferència sobre una indústria tèxtil molletana, a un cinefòrum sobre el documental Batec de telers, van fer la visita a Cal Vidal, van preparar, fer, gravar i editar les entrevistes i, finalment, van extreure els diferents temes de les gravacions per fer els vídeos temàtics sobre el tèxtil a Mollet.

Sens dubte, els alumnes han fet molt bona feina i aquestes activitats, ben preparades i gestionades, han permès tractar determinats aspectes de la matèria de forma més entenedora i, per tant, fer-los més comprensibles per als alumnes: moviment obrer, importància del tèxtil a Catalunya i concretament a Mollet, condicions laborals, etc.

Personalment, valoro molt positivament aquesta aproximació al coneixement de Mollet, ja que la relació amb els centres d’estudis de l’entorn és una bona pràctica que permet, als professors i als alumnes, el coneixement de la història i la realitat de l’entorn on es treballa i s’estudia. Els alumnes han après tècniques d’historiador, com si haguessin participat en una classe de química en un laboratori, ja que han aplicat els coneixements explicats per Glòria Arimon del Centre d’Estudis Molletans, gràcies a la seva xerrada sobre la memòria oral a les entrevistes dels avis.

La participació en el projecte ha permès ensenyar la pràctica de la recerca històrica i la utilització de mètodes interactius als alumnes, que han pogut participar activament en tot el procés. Els nostres mestres ha estat una eina excel·lent per interrelacionar el passat amb el present i viceversa, ja que els alumnes han vist amb els ulls dels mateixos protagonistes com era la història de la seva localitat i han posat en pràctica estratègies de comunicació i d’investigació. La feina que han fet els alumnes ha estat molt enriquidora, perquè no només han après història o han practicat català o edició de vídeos, sinó perquè han creat un vincle d’amistat i complicitat amb els avis-mestres, que trigaran temps a oblidar.

Quan el Departament de Gent Gran de l’Ajuntament de Mollet va oferir a l´Institut la participació en el projecte, per a mi va ser un repte afegit a l’organització del curs, però el fruit final ha estat un munt d’experiències positives per a tots els participants en el projecte, que superen amb escreix tota la feina i el temps invertit.

No puc acabar la meva valoració sense agrair la coordinació i el suport del Departament de Gent Gran, la col·laboració del Centre d’Estudis Molletans, el suport de la direcció de l’Institut Aiguaviva pels canvis organitzatius que han suposat les diferents activitats i l’ajuda i el suport dels meus companys: el Sergi, professor de tecnologia i coordinador del muntatge de vídeos, i el Ricard, professor de català que ha supervisat les experiències dels alumnes.

Per últim, i no per això menys important, vull felicitar els alumnes per la seva implicació i el seu esforç en el projecte i als avis -mestres per la seva vitalitat i la seva col·laboració.

Permeteu-me que us convidi a mirar el blog que ha engrescat molts molletans de diferents generacions.

Marga Pérez, professora de ciències socials i coordinadora

dels joves de l´Institut Aiguaviva de Mollet del Vallès

 

Veure Institut Aiguaviva de Mollet

Veure Institut Mollet, Institut participant al 2015-2016 L’Aigua a Mollet

Veure Centre d’Estudis Mollet, Institut participant al 2013-2014 Cultura i Lleure

 

Anuncis