Centre d’Estudis Mollet

El currículum educatiu es pot mostrar tan tancat i rígid com vulguem nosaltres. A les mans dels centres educatius està administrar l’autonomia que tenen reconeguda per poder orientar i construir estratègies d’aprenentatge pròpies i més adequades per al nostre alumnat. Aquesta flexibilitat pot permetre buscar activitats i experiències que surtin de la prèvia programació anual, com habitualment fan molts mestres i professors.

Quan va arribar al Centre d’Estudis Mollet la proposta de Els nostres mestres. La memòria de la nostra ciutat vam veure que era una oportunitat excel·lent, per a què l’alumnat pogués trencar l’oblit, la desvinculació i, fins i tot, el desarrelament que es produeix entre unes generacions i unes altres. No és difícil constatar que la majoria dels nostres adolescents saben poc dels seus pares, avis i àvies, besavis …, i gairebé res del lloc on viuen. Trencar aquest distanciament, en molts casos, els i ens ajudaria a entendre una mica més i millor el present i, potser, a encarar d’una altra manera el futur.

El projecte també ens permetia:  implicar  de manera activa  l’alumnat, accedir a tècniques d’investigació,  elaborar hipòtesis,  recollir informació i tractar-la.  L’experiència ens diu que els estudiants agraeixen sempre no ésser un element passiu de la seva formació i utilitzar tot el que aprenen, no de forma fragmentada, sinó combinant disciplines, com es fa a la vida real. Un altre aspecte positiu era que es tractava d’un projecte col·lectiu que promovia el debat i la cooperació entre estudiants, entre generacions i  institucions. D’aquesta manera, vam  veure que teníem davant una experiència que s’avenia amb la nostra manera de plantejar l’ensenyament- aprenentatge i, per tant, que pagava la pena llançar-s’hi de cap dins del projecte.

Érem conscients que Els nostres mestres. La memòria de la nostra ciutat com a projecte d’història oral i local comportava limitacions, que les entrevistes estarien plenes de subjectivitat…; treballar amb la memòria implica tenir molta cura. És per això que va ser fonamental una labor prèvia de documentació i anàlisi del marc històric, així com l’assessorament del Centre d’Estudis Molletans pel que fa al mètode de com fer les entrevistes.

La resta va ser més o menys senzill. Des del departament de gent gran es coordinava i es feien tasques de producció. Pel que fa a la nostra escola, teníem tot el suport de la nostra directora Rosa Matas Call, cosa que va fer possible muntar un calendari que implicava tota una sèrie de canvis organitzatius com fem sempre que cal.

El resultat el podeu veure en aquest blog, on destaquen  les entrevistes fetes a Vallès Visió TV. Segurament ara el faríem diferent, però va sorgir així i ha estat una gran experiència, creiem que per a tothom.

 Pere Reyes, professor i coordinador dels joves del Centre d’Estudis Mollet

Veure Centre d’Estudis Mollet

Veure Institut Mollet, Institut participant al 2015-2016 L’Aigua A Mollet

Veure Institut Aigua Viva, Institut participant al 2014-2015 El Tèxtil a Mollet


Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s